Погіршення якості питної води: хто винен і що робити?

Сьогодні місто Чернігів залишається в трійці міст України, в якому воду можна споживати безпосередньо з крану. В першу чергу це – завдяки тому, що вода в розподільчу мережу подається без додаткової обробки безпосередньо з артезіанських свердловин глибиною до 750 м. Але, є й «інший бік медалі» споживання необробленої природної води – інколи вода надходить до споживача з перевищенням таких показників, як забарвленість та каламутність. Спробуємо розібратись, чому це відбувається і хто має вирішувати зазначену проблему, на прикладі ситуації, що склалась в буднику №157А по проспекту Миру в м. Чернігові.

 

Труби замінили – якість води погіршилась?

Скарги на погіршення якості води в квартирі №75, будинку №157А по проспекту Миру почали надходити до КП «Чернігівводоканал» ще на початку вересня. Споживач був впевнений, що якість води в квартирі погіршилась після того, як управляючою організацією КП «ЖЕК-13» було проведено заміну водопровідного лежаку в будинку.

На фото: КП «ЖЕК-13» активно замінює мережі будинків, якими управляє

Зі свого боку керівництво КП «ЖЕК-13» наголошувало, що всі роботи по заміні лежаку виконувались з дотриманням норм та правил – після заміни труби було проведено їх обов’язкову промивку.

Для розв’язання конфліктної ситуації потрібно було спочатку визначити, чи дійсно якість води в будинку не відповідає нормам ДСанПіН 2.2.4-171-10 "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною". Це можна було зробити шляхом проведення аналізів проб води за органолептичними показниками* відповідно до п.4.13 ДСанПіН.

Аналізи проб води, відібраних на вводі будинку та в крайніх точках лежаку засвідчили, що такі показники, як запах*, забарвленість*, каламутність*, смак та присмак* відповідають нормативним. Тобто, КП «Чернігівводоканал» подає в будинок якісну воду. Вода, яка проходить мережами, за які відповідає КП «ЖЕК-13», також відповідає нормативам, і стан труб в будинку є задовільним.

Чому ж споживач досі скаржиться на якість води в квартирі? Відповідь на це питання можна було б отримати, відібравши проби води безпосередньо в квартирі споживача…

 

Що з’ясували фахівці хіміко-бактеріологічної лабораторії?

15.10.2020 фахівцями хіміко-бактеріологічної лабораторії питної води КП «Чернігівводоканал» було проведено відбір проб питної води у квартирах №№ 62, 64, 66, 68, 69, 70, 72, 75 будинку №157А по проспекту Миру в місті Чернігові.

Проведенням аналізу проб води,

1.         відібраних в квартирах №№ 62, 64, 68, 70, (які підключені до одного водопровідного «стояку» внутрішньобудинкової системи):

–          виявлено перевищення нормативів по показниках забарвленість та каламутність в квартирах №№ 68, 70;

–          показники якості води в квартирах №№ 62, 64 – відповідають вимогам ДСанПіН 2.2.4.-171-10.

2.         відібраних у квартирах №№ 66, 69, 72, 75 (які підключені до одного водопровідного «стояку» внутрішньобудинкової системи):

–          виявлено перевищення нормативів по показниках забарвленість та каламутність в квартирі № 75;

–          показники якості води в квартирах № № 66, 69, 72 – відповідають вимогам ДСанПіН 2.2.4.-171-10.

На фото: Відбір проб води у підвальному приміщенні багатоповерхівки

На підставі результатів лабораторних досліджень комісія дійшла висновку, що невідповідність органолептичних показників аналізів проб води в квартирах №№ 68, 70, 75 пов’язана із вторинним забрудненням питної води у водопровідній мережі зазначених квартир.

Для відновлення належної якості води, промивка квартирних мереж має бути проведена власниками квартир №№ 68, 70, 75 власними силами або із залученням підрядних організацій за власний рахунок, оскільки невідповідність якості води нормативним вимогам ДСанПіН встановлено у внутрішньоквартирних мережах, відповідальність за стан яких несуть власники  квартир.

На фото: отак виглядають будинкові мережі за відсутності промивання після 30-40 років експлуатації

 

Трохи теорії. За стан мереж відповідає їх власник

Водопровідні мережі – це ємність, в яку з насосних станцій водопроводу (ВНС) подається чиста артезіанська вода. Якщо ємність брудна, то і вода в ній навряд чи буде чистою.

Нормативні показники води в резервуарах ВНС контролюються щоденно, тому в розподільчу мережу не може потрапити вода неналежної якості.

Вторинне забруднення води відбувається безпосередньо у водопровідних мережах, на її шляху до споживача. Якщо мережі забруднені, то аналізи води будуть з перевищенням показників від нормативного по забарвленості та каламутності. В воді можуть з’явитися неприємний запах, смак та присмак.

У пересічних громадян побутує думка, що за стан усіх мереж міста, якими подається питна вода, відповідає КП «Чернігівводоканал». Але така думка – хибна. На законодавчому рівні чітко визначені зони відповідальності.

–          За всю міську мережу водопроводу від ВНС до зрізу стіни багатоповерхових будинків відповідає КП «Чернігівводоканал». Комунальних водопровідних мереж в місті близько 560 км! Так, 182,7 км, або 32,8% цих мереж – замортизовані. Ще 178,67 км від загальної протяжності, або 33,1% – ветхі та аварійні. Але, проведення аварійних та поточних ремонтів мереж, їх реконструкція та регулярні промивки дають змогу КП «Чернігівводоканал» забезпечити належну якість води до всіх багатоповерхових будинків міста.

–          Від зрізу стіни будинку до корінного вентиля в квартирі споживача настає відповідальність компанії, яка обслуговує багатоквартирний будинок – тобто, ЖЕК, ОСББ, тощо.

–          Від корінного вентиля в квартирі і, безпосередньо до водорозбірного крану за стан труби відповідає власник квартири, або споживач (якщо квартира не приватизована).

Висновок один: тільки визначивши місце вторинного забруднення води, можна дізнатися, хто відповідальний за проведення заходів з покращення її якості.

Для інформації:

У ДСанПіН 2.2.4.-171-10 терміни вживаються у такому значенні:

*Органолептичні показники (запах, смак і присмак, забарвленість, каламутність) – фізичні властивості питної води, що сприймаються органами чуття.

*Запах – показник, що характеризує властивість води подразнювати рецептори слизових оболонок носа та синусних пазух, зумовлюючи відповідне відчуття.

*Забарвленість – показник, що характеризує інтенсивність забарвлення води, яке зумовлене вмістом забарвлених органічних речовин.

*Каламутність – показник, що характеризує природну властивість води, зумовлену наявністю у воді завислих речовин органічного і неорганічного походження (глини, мулу, органічних колоїдів, планктону тощо).

*Смак і присмак – показники, що характеризують здатність наявних у воді хімічних речовин після взаємодії зі слиною подразнювати смакові рецептори язика і зумовлювати відповідне відчуття.

 

Інформаційна служба КП «Чернігівводоканал»

22/10/2020

Написати нам