«Повіряй лічильник, або плати за нормативами споживання», – так одним реченням можна підсумувати розгляд справи № 750/599/20 за позовом КП «Чернігівводоканал» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості, за зустрічним позовом ОСОБА_1 до КП «Чернігівводоканал» про захист прав споживачів. Позиція суду по згаданій справі є дуже важливою, як для комунального підприємства, так і для всіх споживачів його послуг, які забувають про обов’язки, покладені на них умовами договору та діючим законодавством.
Про це вже писали…
Взагалі, справа №750/599/20 зусиллями самого споживача послуг КП «Чернігівводоканал», який проходить у публічних рішеннях судів, як ОСОБА_1, вже набула певного розголосу. Адже про позов чернігівського активіста до КП «Чернігівводоканал» в 2021 році вже виходили і телевізійні сюжети,
і розповсюджувалися повідомлення на інформаційних сайтах.
Але, на жаль, представники ЗМІ підійшли до висвітлення проблемного питання упереджено. Подавали, як єдину безкомпромісну, саме, особисту думку ОСОБА_1. Рекомендації представників КП «Чернігівводоканал» щодо непоширення висновків, які протирічать законодавству, до моменту остаточного розгляду справи в суді, були почуті далеко не всіма журналістами.
А от після того, як рішення суду набрало законної сили та крапки над «і» було розставлено, справа стала нікому не цікава, бо з’ясувалося, що вимоги комунального підприємства, все ж таки, спиралися на букву закону. Рішення судів, в яких надавач послуг правий, не дуже популярні в мас-медіа, бо не є рейтинговими. Тому про такі рішення, здебільшого, інформувати населення надавачам послуг доводиться самостійно.
Суть справи
Якщо не вдаватися в окремі деталі та узагальнити суть справи, то можна стверджувати, що все почалося з повірки квартирних приладів обліку холодної та гарячої води, точніше, її не проведення у визначені законодавством строки.
Судом було з'ясовано, що 01.04.2004 у квартирі ОСОБА_1 було встановлено лічильники холодного та гарячого водопостачання. Коли настав час їх повірки, 21.05.2007 лічильники були замінено на нові, що також не суперечить діючому законодавству. Але потім, аж до 2018 року, повірка лічильників не здійснювалась.
Вже починаючи з серпня 2010 року споживач припиняє проведення оплати за послуги КП «Чернігівводоканал», а з січня 2011 року – не передає показники приладів обліку (саме в цей час і настав термін чергової повірки лічильників води).
Окрім цього, як зазначено в матеріалах справи, споживач не допускав представників КП «Чернігівводоканал» для зняття показників, що унеможливило нарахування йому плати за послуги за показниками приладів обліку.
«Суд встановив, що прилад обліку відповідача у його житловому приміщенні встановлено в квітні 2004 року, і з того часу жодних відомостей про проходження його повірки до КП «Чернігівводоканал» ОСОБА_1 не надавалось.
Разом з тим, відповідно до положень Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005 № 630, показники засобів обліку, які у визначений законодавством строк не пройшли повірку, не можуть прийматися до розрахунку за послуги. Використання приладів обліку без проведення повірки в строк міжповірочного інтервалу (4 роки) є порушенням норм чинного законодавства та як наслідок свідчить про ймовірну несправність такого приладу обліку без проведення відповідної повірки яка б свідчила протилежне.
Обов`язок споживача своєчасно надавати виконавцю комунальних послуг показання лічильника передбачений ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ст.11 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Відповідно до п. 11 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води, у разі відсутності у виконавця показань квартирних засобів обліку за розрахунковий період плата за послуги нараховується згідно з показаннями будинкового засобу обліку води, а у разі його відсутності (несправності) – за нормативами (нормами) споживання з подальшим перерахунком відповідно до п. 18 цих Правил.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що не передання показників приладу обліку ОСОБА_1 виключає право розрахунку за показниками лічильника».
Підсумовуючи сказане, зазначимо, що судом було повністю підтверджено позицію КП «Чернігівводоканал» щодо переведення споживача на розрахунки за діючими нормативами споживання через те, що:
Як зазначено в матеріалах справи, 29.10.2018 ДП «Чернігівстандартметрологія» було проведено повірку лічильника води № 130217, про що видано відповідне свідоцтво. Натомість споживач і по цей час не надав в КП «Чернігівводоканал» свідоцтва про повірку. Нарахування за нормативами споживання за адресою проживання ОСОБА_1 продовжується.
Навіщо ми про це пишемо
Важливість позиції суду полягає в тому, що у справі № 750/599/20 чітко прописується точка зору діючого законодавства на проблему нерегулярної передачі показників приладів обліку води. Судова влада дає відповідь на гостре питання сьогодення: хто і за чий рахунок має проводити повірку приладів обліку.
Треба пам’ятати, що в результаті систематичного не повідомлення показників приладів обліку КП «Чернігівводоканал» на законних підставах переводить споживачів на розрахунки за нормативами споживання, через що сума щомісячних нарахувань суттєво зростає. А щодо неповіреного приладу обліку, то його показники взагалі не беруться до уваги при здійснені розрахунків і сплата за послуги також нараховується за нормативами споживання.
Станом на 01.11.2021 заборгованість споживачів за послуги, надані КП «Чернігівводоканал» перевищила 43 млн грн. Чимала доля зазначеної заборгованості припадає на ситуації, подібні до описаних вище. Для того, щоб в місті і надалі надавались послуги з безперебійного водопостачання та водовідведення, підприємство вимушене звертатися до суду задля примусового стягнення заборгованості.
Щоб не потрапити у «боргову яму», споживачу потрібно:
Треба пам’ятати, що тільки дотримання норм діючого законодавства у стосунках між споживачем і надавачем послуг може стати запорукою безперервних та якісних комунальних послуг в нашому місті.
Інформаційна служба КП «Чернігівводоканал»