До 10 % містян можуть залишитись без послуг КП «Чернігівводоканал»

Завдяки вжитим заходам, станом на серпень 2019 року ситуацію зі зростанням заборгованості населення вдалося стабілізувати, але для зменшення суми боргу потрібно застосовувати більш дієві важелі впливу на боржників, – переконані в КП «Чернігівводоканал». Діючий Закон «Про житлово-комунальні послуги» чітко визначає порядок відключення боржників від послуг, що надаються.

Аналізуємо ситуацію

Причиною зростання заборгованості за послуги КП «Чернігівводоканал» у лютому 2019 стало підвищення вартості послуг, в основному через зростання вартості електроенергії, та монетизація субсидій. Поступово заборгованість населення міста зросла з 25 868 851 у січні до 30 105 579 у травні 2019 року. Фактично, станом на серпень 2019 року сума заборгованості залишається незмінною (за рахунок накопичення боргів), але завдяки роботі зі споживачами кількість боржників поступово зменшується.

Будь-яке питання стосовно отримання послуг КП «Чернігівводоканал» можна вирішити в центрі обслуговування споживачів за адресою: вул. Київська, 14 А, або за багатоканальним номером телефону 0800-50-50-51. Для отримання консультації достатньо натиснути додаткову «3»

Станом на 01.08.2019 КП «Чернігівводоканал» надає послуги 124 975 тис. споживачів. При цьому заборгованість населення міста на зазначену дату склала 30 236 742 грн, з яких:

  • 12 002 212 грн – поточна заборгованість 79164 споживачів за період від 1 до 3 місяців (середня сума боргу 156 грн);
  • 5 172 282 грн – заборгованість 11 046 споживачів за період від 3 до 12 місяців (середня сума боргу 468 грн);
  • 4 849 144 грн – заборгованість 1 698 споживачів за період від 12 до 36 місяців (середня сума боргу 2 856 грн);
  • 8 081 411 грн – заборгованість 1 074 споживачів за період понад 36 місяців (середня сума боргу 7 483 грн).

Як бачимо, найбільш проблемною є заборгованість від 12 місяців. При, начебто незначній кількості боржників – 2 772 споживачі, сума боргу сягає 13,06 млн грн, що в розрахунку на один особовий рахунок складає 4712 грн.

Показовим є те, що маючи на обліку 24 309 особових рахунків споживачів приватного сектору, у КП «Чернігівводоканал» станом на лютий 2019 року обліковувалося лише 710 о/р боржників (борг понад 3 міс. ), в той же час, зі 100666 о/р споживачів багатоквартирного житла боржниками були власники 13 108 о/р (борг понад 3 міс.). Тобто, відсоток боржників по приватному сектору складав 2,92%, а по багатоквартирному житлу – понад 13%!

 

Що зробило підприємство для скорочення заборгованості

Судові справи.

Оскільки КП «Чернігівводоканал» працює виключно в правовому полі, першим, і доволі дієвим заходом було звернення підприємства до суду. Тільки за 2019 рік було розглянуто 407 судових справ, 358 з яких було вирішено на користь підприємства. За рахунок цього вдалося стягнути понад 1,8 млн грн заборгованості. Окрім суми боргу боржникам довелося сплатити і судові витрати та витрати, пов’язані з долученням до справи виконавчої служби.

При цьому залишається проблемним стягнення заборгованості з окремих споживачів через відсутність у них офіційних доходів. Через це чималі суми боргу не стягнені за рішеннями судів за минулі роки. Але і тут є позитивний момент: на рухоме і нерухоме майно боржників накладено арешт і реалізація цього майна без погашення заборгованості – неможлива.

Відключення боржників

Як зазначалося вище, відсоток боржників за послуги підприємства в приватному секторі значно менший, ніж в багатоквартирному житлі. І головною причиною цього є ризик бути від’єднаним від послуг підприємства, адже розірвання договору з власником приватного будинку через несплату –  одна з його умов. Під впливом загрози від’єднання від послуг та профілактичній роботі, яка проводиться фахівцями підприємства, кількість боржників у приватному секторі скоротилася на 142 о/р (з 710 у лютому до 568 у серпні).

Проводилась робота і в багатоквартирному житлі міста – виконувалось обмеження водовідведення у боржників:

  • Березень: відключено 30, підключено 5, сума повернення 17 763,16 грн;
  • Квітень: відключено 29, підключено 8, сума повернення 29 923,51 грн;
  • Травень: відключено 33, підключено 14, сума повернення 36 437,54 грн;
  • Червень: відключено 15, підключено 11, сума повернення 23 009,00 грн;
  • Липень: відключено 32, підключено 12, сума повернення 15 420,00 грн.

При цьому для відновлення водовідведення боржниками додатково було сплачено вартість робіт Водоканалу з відключення/відновлення роботи каналізаційної мережі квартири.

 З 20-го числа і до кінця місяця у контролерів центру обслуговування споживачів чимало роботи – прийом показників лічильників

Роз’яснювальна робота.

З квітня по травень 2019 року центром обслуговування споживачів проводилось поширення оголошень в багатоквартирних будинках із зазначенням квартир боржників:

  • рознесено оголошення в 1217 будинках на суму заборгованості 14 608 209 грн. Тільки за підсумками травня заборгованість зменшилась на мільйон гривень.

В червні місяці активно проводилась роз’яснювальна робота серед боржників, які є отримувачами субсидій:

  • розіслано 2 924 листи з інформацією про заборгованість на суму 611 343 грн. По особових рахунках боржників сплачено 702 840 грн.

 

Боржникам обмежуватимуть (припинятимуть) надання послуг

Закон України «Про житлово-комунальні послуги», який вже діє в країні, фактично розставив крапки над «і». Немає оплати – немає послуги!

Питання неналежного виконання договору споживачами детально розглянуто у статті 26 зазначеного Закону. Окрім нарахування пені передбачено і припинення надання послуг. Відповідно до тексту п. 6 ст.26 ЗУ «про ЖКП»:

Виконавець комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу електричної енергії та природного газу) має право обмежити (припинити) надання відповідної комунальної послуги її споживачу незалежно від обраної моделі організації договірних відносин у разі непогашення в повному обсязі заборгованості за спожиті комунальні послуги протягом 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця. Таке попередження надсилається споживачу не раніше наступного робочого дня після спливу граничного строку оплати комунальної послуги, визначеного законодавством та/або договором про надання відповідної комунальної послуги.

Обмеження (припинення) надання відповідної комунальної послуги здійснюється виконавцем у присутності представника особи, яка здійснює технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, а також управителя або посадової особи чи працівника об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, якщо управління багатоквартирним будинком здійснюється відповідно управителем або об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку. Неприбуття зазначених осіб, які заздалегідь були попереджені виконавцем про день та час здійснення обмеження (припинення) надання комунальної послуги, не є перешкодою для здійснення виконавцем обмеження (припинення) надання комунальної послуги споживачу.

Співвласники, управитель чи об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, які здійснюють управління багатоквартирним будинком, а також особа, яка здійснює технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, зобов’язані забезпечити доступ виконавця до таких систем для реалізації права на обмеження (припинення) надання відповідної комунальної послуги споживачу. Такий доступ надається виключно в межах, необхідних для здійснення обмеження (припинення) надання відповідної комунальної послуги конкретному споживачу.

Постачання комунальної послуги відновлюється в повному обсязі протягом наступного дня з дати повного погашення заборгованості за фактично спожиті послуги чи з дати укладення угоди про реструктуризацію заборгованості.

Поки є боржники, юристи центру обслуговування споживачів без роботи не сидітимуть

Щодо технічних моментів відключення від послуг водопостачання та водовідведення навіть без допуску в квартиру боржника, то вони вже технічно вирішені. КП «Чернігівводоканал» декілька років проводить відключення боржників від мереж водовідведення. Зараз на підприємстві вивчаються технічні напрацювання водоканалів України по відключенню боржників від водопостачання.

Тобто, наразі 10% споживачів КП «Чернігівводоканал» перебувають в зоні ризику бути відключеними від усіх послуг підприємства. Чи варто очікувати на практичну реалізацію КП «Чернігівводоканал» листа-попередження про відключення, кожен боржник вирішує самостійно.

 

Інформаційна служба КП «Чернігівводоканал»

23/08/2019

Написати нам